CLAIM (HAK TALEBİ) NEDİR?

 

HAK TALEBİ (CLAIM) NEDİR?

Hak talebi, sözleşme taraflarından birinin sözleşmesel hükümler çerçevesinde, süre ve/veya maliyet amaçlı resmi talebi olarak tanımlanabilir. Hak talepleri, taraflar arasında oluşabileceği gibi, üçüncü taraflardan, beklenmedik olaylardan da meydana gelebilmektedir.

Hak taleplerini aşağıda listelenen birçok durum ve olaylardan meydana gelebilmektedir;

•           İş değişiklikler, ilave işler 

•           Elverişsiz fiziksel koşullar,

•           Mevzuat, fiyat, kur, ekonomik değişiklikler,

•           Kusurlar ve tamamlanmayan yükümlülükler,

•           İşe başlamama, kritik veya kritik olmayan gecikmeler, işin askıya alınması

HAK TALEBİ SÜRECİ

Hak taleplerinin maliyetli olmasından dolayı, hak taleplerinin iş değişikliği sonucunu doğurarak çözüme ulaşması taraflar açısından en iyi çözüm yöntemi olarak değerlendirilebilir. Hak talepleri, taraflar tarafından çözüme ulaştırılamadığı takdirde uzlaşma, mahkeme veya tahkim yöntemiyle çözülebilir. Yüklenicinin potansiyel hak talebini fark ettiği andan itibaren sözleşmede belirlenen süre ve koşullar dahilinde işverene veya mühendise en kısa sürede ilgili bildirimi yapması gerekmektedir. Hak talebi bildirimleri yapılırken talebe ilişkin tüm yazışmalar,destekleyici dokümanlar derlenerek ekine hak talebi dosyasına eklenmelidir. Aynı zamanda hak talebinin nedenleri,maliyet analizleri (direkt ve endirekt maliyetleri gösterir analizler) ilgili dosyaya Yüklenici tarafından eklenmelidir



FIDIC’E GÖRE HAK TALEPLERİ (CLAIM )

FIDIC, standart sözleşme formu Yüklenicinin hak talebi sürecini detaylı bir şekilde 20. Maddede düzenlemektedir.

Yüklenicinin, süre uzatımı için hak talep edeceği konuyu, hak talebini oluşturan durumu fark ettiği andan itibaren 28 gün içerisinde (FIDIC 1999'a göre) Mühendise bildirmesi gereklidir. Bu 28 günlük süre Yüklenici için hak düşürücü süredir.

Hak talebini oluşturan ve Yüklenici tarafından bilinen konu fark edildiği günden itibaren toplam 42 gün içinde Yüklenici, Mühendise tam ve detaylı hak talebi göndermek zorundadır. 

 

FIDIC'E GÖRE YÜKLENİCİ’NİN EK SÜRE VE MALİYET TALEP EDEBİLECEĞİ MADDELER NELERDİR?


  • İşveren gerekliliklerindeki hatalar
  • Yasalara uyumluluk
  • Yükleniciye sahanın geç teslimi
  • Koordinasyon
  • Aplikasyon  bilgilerindeki hatalar
  • Öngörülemeyen Fiziksel Koşullar
  • Giriş yolları
  • Arkeolojik ve jeolojik bulgular
  • Yüklenici tarafından yapılacak testler
  • Düzeltici işler
  • İş değişiklikleri
  • Olumsuz istisnai iklim koşulları
  • Yetkili makamların neden olduğu gecikmeler
  • İşverenin askıya almasının sonuçları
  • Bitirme testlerine müdahale
  • Mevzuatta yapılan değişiklikler
  • Yüklenicinin işi askıya alma hakkı
  • Yüklenicinin fesih hakkı
  • İşlere ait bakımın sorumluluğu
  • Mücbir sebeplerin sonuçları


FIDIC’E GÖRE HAK TALEBİ (CLAIM ) DOSYASI NASIL OLUŞTURULUR?


FIDIC ile beraber genel olarak bir claim dosyası aşağıda belirlene genel kapsamdan oluşmalıdır ;

  •    Hak talebine esas durumların hikayesel anlatımı
  •   Detaylı maliyet analizi, artan maliyetler,
  •  Gecikme analizi
  •   Ekler,toplantı notları,mailler ve destekleyici diğer dokümanlar.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

EKAP ve KİK İHALE ARAMA YÖNTEMLERİ

SÖZLEŞME TİPLERİ