CLAIM (HAK TALEBİ) NEDİR?
HAK TALEBİ (CLAIM) NEDİR?
Hak talebi, sözleşme taraflarından birinin
sözleşmesel hükümler çerçevesinde, süre ve/veya maliyet amaçlı resmi talebi olarak
tanımlanabilir. Hak talepleri, taraflar arasında oluşabileceği gibi, üçüncü
taraflardan, beklenmedik olaylardan da meydana gelebilmektedir.
Hak taleplerini aşağıda listelenen birçok durum ve
olaylardan meydana gelebilmektedir;
• İş değişiklikler,
ilave işler
• Elverişsiz fiziksel koşullar,
• Mevzuat, fiyat, kur, ekonomik
değişiklikler,
• Kusurlar
ve tamamlanmayan yükümlülükler,
• İşe başlamama, kritik veya kritik olmayan gecikmeler, işin askıya alınması
HAK TALEBİ SÜRECİ
Hak taleplerinin
maliyetli olmasından dolayı, hak taleplerinin iş değişikliği sonucunu doğurarak
çözüme ulaşması taraflar açısından en iyi çözüm yöntemi olarak
değerlendirilebilir. Hak talepleri, taraflar tarafından çözüme ulaştırılamadığı
takdirde uzlaşma, mahkeme veya tahkim yöntemiyle çözülebilir. Yüklenicinin potansiyel hak talebini fark ettiği andan
itibaren sözleşmede belirlenen süre ve koşullar dahilinde işverene veya mühendise en kısa sürede ilgili bildirimi yapması gerekmektedir. Hak talebi bildirimleri
yapılırken talebe ilişkin tüm yazışmalar,destekleyici dokümanlar derlenerek
ekine hak talebi dosyasına eklenmelidir. Aynı zamanda hak talebinin
nedenleri,maliyet analizleri (direkt ve endirekt maliyetleri gösterir
analizler) ilgili dosyaya Yüklenici tarafından eklenmelidir
FIDIC’E GÖRE HAK TALEPLERİ (CLAIM )
FIDIC, standart sözleşme formu Yüklenicinin hak talebi sürecini detaylı bir şekilde 20. Maddede düzenlemektedir.
FIDIC'E GÖRE YÜKLENİCİ’NİN EK SÜRE VE MALİYET
TALEP EDEBİLECEĞİ MADDELER NELERDİR?
- İşveren gerekliliklerindeki hatalar
- Yasalara uyumluluk
- Yükleniciye sahanın geç teslimi
- Koordinasyon
- Aplikasyon bilgilerindeki hatalar
- Öngörülemeyen Fiziksel Koşullar
- Giriş yolları
- Arkeolojik ve jeolojik bulgular
- Yüklenici tarafından yapılacak testler
- Düzeltici işler
- İş değişiklikleri
- Olumsuz istisnai iklim koşulları
- Yetkili makamların neden olduğu gecikmeler
- İşverenin askıya almasının sonuçları
- Bitirme testlerine müdahale
- Mevzuatta yapılan değişiklikler
- Yüklenicinin işi askıya alma hakkı
- Yüklenicinin fesih hakkı
- İşlere ait bakımın sorumluluğu
- Mücbir sebeplerin sonuçları
FIDIC’E GÖRE HAK TALEBİ (CLAIM )
DOSYASI NASIL OLUŞTURULUR?
FIDIC ile beraber genel olarak bir claim dosyası aşağıda belirlene genel kapsamdan oluşmalıdır ;
- Hak talebine esas durumların hikayesel anlatımı
- Detaylı maliyet analizi, artan maliyetler,
- Gecikme analizi
- Ekler,toplantı notları,mailler ve destekleyici diğer dokümanlar.
Yorumlar
Yorum Gönder